Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Men lämna lite plats!

Av Olivia - 21 april 2014 07:00

Har ni någonsin varit med om att ni har kommit in flera stycken på ett tåg och insett att det inte finns ett enda säte är ledigt? Har ni varit med om att det är en omöjlighet att sitta alla tillsammans och näst intill omöjligt att få en plats själv? Det är något jag har varit med om åtskilliga gånger och det börjar bli riktigt tröttsamt.

 

Ett problem jag ofta möter i vårt samhälle är att folk som åker tåg tar upp flera platser genom att sätta väskan eller någon annan tillhörighet på sätet intill. Jag tycker att det är jättejobbigt då andra inklusive mig själv får stå upp när vi egentligen skulle ha kunnat sitta.

Ofta när jag kliver ombord på fullsatta tåg ser jag massor av möjligheter till platser, det enda problemet är att folk på något sätt tar upp flera platser än vad de egentligen behöver. Svårigheten ligger inte i att själva tåget har för lite utrymme utan att personerna på tåget inte verkar vara medvetna om att det finns fler som behöver sitta. Så på grund av deras omedvetenhet eller vad jag tror att problemet egentligen beror på, egoism, så får många resenärer stå hela resan.

 

Samma sak gäller alla som tar upp en fyrplats för sig själva när de åker tåg. De drabbade brukar då oftast bli småbarnsfamiljerna.

Tänk er att komma som ensam förälder med tre småbarn och inte hitta en enda plats där man kan sitta allihopa tillsammans. Som förälder kan det vara svårt att hålla koll på barnen som sitter på olika platser i ett tåg. Även för äldre kan det vara svårt att orka stå en längre tid. Ska det verkligen behöva vara ett problem med att få en sittplats på tåget för att andra inte kan nöja sig med den plats de betalat för? För jag gissar att de inte betalat för mer än en sittplats? Jag tycker att det är typiskt svensk att ta upp flera platser och låtsas som om att man inte ser att ens medpassagerare också behöver sitta.

När jag eller andra frågar dessa personer om det är ledigt bredvid dem blir svaret ofta ”jag vet inte vad jag ska göra med väskan” eller ”jag behöver ha väskan här för att kunna jobba”. De tycker alltså att de har rätt till båda platserna trots att de bara köpt en biljett.

Men hallå?! Hur svårt kan det vara att flytta på sakerna? Jag tror mer att det är ursäkter för att man inte vill sitta bredvid någon annan. Jag känner många som tycker att det är jättejobbigt och extremt irriterande att se andra eller att själv behöva stå över en sittplats, bara för att andra inte har välvilja nog att sätta väskan i knät.

 

 

Hur ska man då kunna lösa det här problemet? Jag tror inte att det kommer lösa sig automatiskt. Därför tycker jag att man tydligt bör informera om att sätena i första hand är till för resenärer och inte för bagaget. Den som åker tåg måste faktiskt finna sig i att få en person bredvid säg om platserna börjar ta slut. Dessutom tycker jag att bagageutrymmet borde vara lättillgängligare. Det finns redan idag hyllor ovanför alla platser där man kan ha väskor eller liknande, men jag tror att det behövs fler utrymmen. Kanske kan man hitta ett sätt att använda utrymmena under sätena till just bagage. Eller så kan man sätta in någon slags korg eller hylla där man lätt kan lägga och ta ut väskor och jackor. Det får inte ta för lång tid eller vara för osmidigt, för då kommer ingen att vilja använda den.

Det skulle självklart kräva lite plats, men jag tror att det skulle gynna alla i längden.

 

Om inte folk börjat ta hänsyn till varandra kommer de utsatta få fortsätta behöva stå under tågresorna varje dag, och det leder knappast mot ett snällare och sympatiskare samhälle.

Så jag tycker alltså att alla ska börja ta hänsyn till varandra. Gamla som unga, fattiga som rika, modiga som fega. Alla bör tänka på att andra kanske också behöver någonstans att sitta under tågresan, att flytta på väskan borde inte vara något större problem.

 

Jag tror att allt handlar om respekt. Om vi alla skulle börja respektera varandra skulle detta och många andra problem vara lösta för länge sedan. Kom ihåg att du bör behandla dina medresenärer såsom du vill bli behandlad själv!

 

 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olivia - 24 april 2014 14:30


Läs det här inlägget som Linn Olsson har skrivit! Jag tycker att hon hade formulerat sig riktigt bra och jag håller med (i stort sätt) allt hon säger. Man kan kort sammanfatta hennes inlägg genom att säga att hon tycker att alla får se till att jobba...

Av Olivia - 23 april 2014 14:30


Något jag tycker är viktigt, speciellt för oss unga tjejer är självkänsla.Självkänslan är nog en av de viktigaste egenskaperna och den bästa "skölden" för oss tjejer. Det är den skölden som skyddar tjejer mot varandra. Utan den skulle vi inte vara nå...

Av Olivia - 22 april 2014 19:00

Det känns som att näthatet bara blir värre och värre. Ask, bloggar och inte minst bloggarna själva. I ena stunden skriver ett långt inlägg om näthat och om hur de har utsatts för det, men i andra själv hänger ut en annan bloggare. Visst fish. F*ck it...

Av Olivia - 22 april 2014 14:30


Man tjaaa på er då!!<3Ok, snaaaart är det dags! Om bara några sekunder kommer ni faktiskt att få läsa ett seriöst inlägg som JAG HAR SKRIVIT! Spännande...! NU börjar det! "Ibland när jag skriver lite "djupare" inlägg kan det bli dubbelmoralsisk...

Av Olivia - 22 april 2014 07:00

Några av er kanske vet sen tidigare att jag inte gillar ask.fm. Det är enligt mig en mobbningssida där man kan vara elaka mot andra och koma undan med det.Nu till saken. Jag har sett att de flesta på ask sidorna verkar ha som en slags trend att svara...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards